Een kromme of gedeukte velg richten
Heb je last van een trilling tijdens het rijden? Per ongeluk tegen een stoeprand aan gereden? Of zat er plots een gat in de weg? Grote kans dat er een probleem is met de velgen van de auto.
Bij de Velgendokter kunnen we dit deskundig oplossen. Kromme velgen kunnen we richten en onbalans kan opnieuw gebalanceerd worden op ons uitgebreide Hunter Roadforce balanceerapparaat.
Uiteindelijk is er niks vervelender dan dat de auto trilt tijdens het rijden, dit willen we dan ook graag voor je oplossen. Of het nu is opgelost met een velg richten, wielen balanceren, of misschien wel het plaatsen van nieuwe banden? Je bent bij ons in elk geval aan het juiste adres.
Het richten van een velg is vaak niet duur en meestal kan er ook op gewacht worden.
Klik op de knop hieronder om een afspraak te maken voor het richten van je velgen!
Maak direct een afspraak
Met ruim 30 jaar ervaring oneindig veel mogelijkheden!
Prijs velgen richten
Wat kost het richten van een velg? Een vraag die we vaak krijgen.
In de meeste gevallen kost dit slechts € 50,- per velg.
Zit er nog een band om de velg of kom je met de gehele auto naar ons toe? Dan moet de band eerst gedemonteerd worden voor het richten. Daarna zullen we deze weer netjes terug monteren en uiteraard je wiel balanceren.
Voor al deze extra werkzaamheden vragen we € 19,50 per band.
Is de deuk zichtbaar aan de buitenkant?
Neem dan contact met ons op voor een passende prijsopgave.
De Velgendokter Trillings diagnose
Ben je niet zeker welk wiel de oorzaak is van de trilling? Maak dan een afspraak voor een trillings diagnose. Hierbij zullen onze experts alle wielen van de auto controleren op onbalans. We kijken zowel de velgen als de banden na en geven een passend advies.
Blijkt het dat er een velg krom is of opnieuw gebalanceerd moet worden? Dit kan in 95% van de gevallen direct gemaakt worden terwijl u er op wacht. Zelfs als de band aan vervanging toe is kunnen we dit vaak meteen oplossen.
Deze afspraak duurt meestal ongeveer 2 uur, maar geen zorgen er is gratis koffie en wifi 😉
Als alles weer gereed is krijg je van ons een uitgebreid rapport mee van het balanceren van de wielen. Hiermee wordt in 1 overzicht duidelijk wat er gedaan is en wat eventueel nog punten van aandacht zijn.
Bij een velg die niet krom is gebeurt er het volgende:
– Wiel demonteren van de auto
– Wiel controleren op onbalans
– Wiel balanceren
– Indien nodig band draaien
– Terug monteren op de auto
Bij een velg die krom is gebeurt er het volgende:
– Wiel demonteren van de auto
– Wiel controleren op onbalans
– Band demonteren
– Velg richten
– Velg controleren
– Naaf controleren en eventueel vlakken
– Band monteren
– Wiel balanceren
– Terug monteren op de auto
Wil je dat we jou helpen met het opsporen en oplossen van de trilling? Neem dan contact met ons op voor een afspraak.
#1
op het gebied van velgen.
150.000+
velgen in nieuwstaat gebracht.
8
gespecialiseerde medewerkers.
10.000+
kopjes koffie.
Werkwijze velgen richten
Maar hoe gaat dat in zijn werk?
- 1. Eerst wordt de velg gecontroleerd op onbalans.
- 2. Als duidelijk is dat de velg krom is, wordt de band gedemonteerd.
- 3. De velg wordt opgespannen op het richt apparaat en de velg wordt verwarmd.
- 4. Door middel van een pers wordt de velg voorzichtig terug in vorm gedrukt.
- 5. Nadat de velg grotendeels terug in vorm is wordt er nog een extra controle uitgevoerd om te kijken of de naaf van de velg (waarmee hij tegen de auto zit) nog parallel loopt met de bovenkant.
- 6. Als dit niet het geval is wordt de naaf een piep klein stukje afgedraaid zodat alles weer helemaal in balans is.
- 7. Als alles goed is kan de band weer gemonteerd worden en wordt de velg met band weer gebalanceerd.
Is het nog wel veilig om met mijn auto te rijden?
Een trilling in de auto, waar komt het vandaan? En is dit nog wel veilig om mee te blijven rijden? In de meeste gevallen is het trillen van de auto meer een ongemak dan dat het ook daadwerkelijk kwaad kan. Wel is het belangrijk hier zo snel mogelijk naar te laten kijken. Als een velg krom is kan de band namelijk ook vervormen. Als je te lang door rijdt kan het dus zijn dat de band ook vervangen moet worden.. zonde van het geld vinden wij!
Soms kun je zelf van te voren al vaststellen wat het probleem is door de velgen en banden te inspecteren. Trilt de auto in het stuur? Dan zit het probleem waarschijnlijk op de voorwielen. Trilt de auto gevoelsmatig in de stoel? Dan zijn het juist de achterwielen. Het kan ook zo zijn dat de auto trilt op hoge snelheid of alleen binnen een bepaald bereik. Bijvoorbeeld tussen de 100 en 120 km/h. Dit zegt niet veel over welke wielen het zijn, maar dit heeft weer te maken met de frequentie van de trilling.
Bij het nakijken van de wielen zijn er een aantal dingen die je jezelf kunt afvragen.
– Is er ergens een platte kant aan 1 van de velgen zichtbaar?
– Hoeveel profiel zit er nog op de banden?
– Staan de banden nog op de juiste spanning?
– Zitten er geen droogtescheuren in de banden?
Twijfel je? Neem contact op met onze experts!